Denna ständiga GIS

Alltid närvarande i våra huvuden, och då inte enbart på ett positivt sätt. Jag har förstått det mesta vi gör men en del är rena rama antika grekiskan för mig och då har jog absolut ingen aning om vad jag gjort whatsoever. För er som inte vet står gis för geografiska informationssystem och det innebär mer eller mindre att man gör mer eller mindre avancerade kartor i program på datorn som heter ArcMap. Det är roligt och intressant (så länge vi hade den pedagogiska boken att följa - endast gudarena vet vad som kommer att ske när vi får våra övningar nästa vecka). Jag har i alla fall klarat av den mycket pedagogiska boken, så jag är stolt äver mig själv. Men jag ska inte skruta för mycket eftersom den talade om i alla steg vad jag skulle göra. Varje litet steg, till och med hur du gör för att göra hela förnstret större (du klickar på den mittersta av de knappar högst upp i högra hörnet på alla program - haha). Nu ska jag troligen inte gisa mer denna vecka så det känns skönt, men jag har en del annat att stå i.


Elin sitter och kämpar med gis, min dator närmast - jag skapade någon lång kedja av länkade kommandon...


Ett stycke karta redo att buffras, sammanslås, kalkyleras...


Den pedagogiska boken :)

Förresten så fick jag VG på geovetenskapstentan, det är underbart!



Kommentarer
VAMPIIRESNEWS

sv: ja dem är underbara. är på tredje boken nuja: )spännande!

2010-05-12 @ 23:23:43
URL: http://vampiiresnews.blogg.se/
Annie

Grattis! :D Kämpa på! ;)

2010-05-13 @ 19:21:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0