Äntligen


Det var lite smått irriterande men Sandras mobila bredband fungerade inte i min dator så det blev inget inlägg som utlovat. Det kommer nu istället. Jag har varit hos Boväng och fått inloggning till det trådlösa internet på skolan så här sitter jag nu. Tänkte ge en kort resumé av vad som hänt:

Måndag v.36 förra veckan alltså:
Skolan började klockan halv 4 med registrering och en föreläsning om programmet i allmännhet. Det var jättemånga som inte kom på registreringen men vi är ändå ungefär 36 personer. Det var bara 9 killar så det känns ju lite surt men vad ska man göra. Alla verkar i alla fall väldigt trevliga. På kvällen var det dags för nollningen att dra i gång med grillning på Källsta. Det var kul att träffa alla nya människor men det var hopplöst att lära sig alla namn. Sedan blev vi indelade i faddergrupper, i min grupp var det Helene, Helena, Viktor, Isabelle och Fredrik. Vi träffade tre av våra faddrar Annelie, Jonas och David.

Tisdag:
I skolan hade vi bara en genomgång av lokalerna, det var segt och inte så roligt men nödvändigt. På kvällen var det lekar på Källsta. Man var lite nervös innan eftersom man ändå har hört en massa negativa saker om nollning men det här var mest kul. Det började med att varje faddergrupp fick ett igenkänningstecken, vi fick badmössor och sedan drog lekarna igång. Det var ölfrickning, irish christmas med citronätning, äggkastning, tampongleken och massa mer lekar. Det var jättekul men vi förlorade stort, 9 poäng blev det. de som kom före oss hade 19. men vi svor att komma igen på uppdragen.

Onsdag:
Förtsa föreläsningarna. handlade om positiv och negativ fred och krig. Det är verkligen jätteintresant. På kvällen var det fadderkväll hos Annelie. Vi åt ost och kex och drack vin och pratade. Det var jättetrevligt. Vi fick även uppdragen och det var lite spännande. Det hela slutade med fest där nästan alla i klasserna deltog.

Torsdag:
Uppdragsdag. Vi började dagen med att bestiga Hallstaberget för en vacker utsikt över Sollefteå. Allt dokumenterades med min kamera som det dessvärre har blivit glapp i så den fungerar inte hela tiden. Sedan gick vi till biblioteket och skaffade lånekort och till ungdomsmottagningen och hämtade kondomer. Vi var gatumusikanter och gick med vår bandreroll med reklam för programmet längs storgatan. Vi letade upp Luis Figos brevlåda som inte fanns men det gjorde hans hus. Drt var jättkul och man har verkligen lärt käänna de andra i gruppen.

Fredag:
Vi bjöd Zacke på en riktig frukost. Han blev jätteglad så den ägde riktigt mycket. Sedan bakade vi tårtbotten till tårtorna vi ska göra imorrn och så slappade vi. På kvällen skulle vi spelat brännboll men på grund av allt regn blev det fest i stället. Vid 10 drog vi till Valvet som är klubben i stan. Inte så mycket till dans men men vad ska man göra. Vårat egna uppdrag fanns där och det ägde allt annat, vi hade skapat en drink som vi döpt som programmet (IKK-shoten). Den slog allt annat. Party till ca 1 på natten.

Lördag:
Tårtbak. Våra tårtor ser ut som spritflaskor, en Jäger och Absolut Raspberry. Jäger tårtan innehåller till och med Jäger så den är extra bra. Det blev gott också. Klockan 14.00 lämnade vi in alla uppdragen innan det blev vila innför den stundande kräftskivan. Den drog i gång klockan 19 på skolan och var helt klart lyckad även om jag inte tycker om sötvattenkräftor. Mot alla odds klarade vi oss bra i uppdragen och slutade som tvåa totalt. Alla i gruppen var lika chockade- Något annat som chockade oss alla var det faktum att Fredrik visade sig vara mullvad. vad grundlurad jag kände mig. Det var tre till som var mullvadar och jag visste bara en innan, kändes lite sådär.

Söndag:
Klockan 14 var det städning och det gick fort, 20 minuter så var det rent. Sedan gick vi hem till Fanny för att baka kladdmuffins och plugga på inlämningsuppgiften vi har tills på måndag. Härligt var det. Sedan gick jag och Tove hem och slpappde.

Måndag:
En föreläsning var det på schemat idag om terrorism. Den var riktigt intressant. Sedan var det direkt hem till Viktor och planering inför dagens fadderkväll innan det var tillbaka hem och mat och mer plugg. Det är det som vi gör mest alltså. men det känns som hur man än gör så hamnar man efter.

Tisdag: Idag. Har haft ett seminarium med pro et contra om postiv och negativ fred och det var riktigt spännande. Min grupp var för positiv fred. Nu ska vis ses om 15 minuter och börja förberda fö ikväll. Är sjukt stressad och jag måste fixa folkbokföringen innan jag drar.
Imorgon blir det överraskning och föreläsningar så förmodligen inget inlägg. men jag är nog tillbaka på torsdag :D.

Bara några fler korta saker:

Tove - min underbara lägenhetskompis. jag har verkligen haft tur. mer info kommer.

Om jag får kameran att funka kommer det även bilder snart.

ha de

/ Sofia



Kommentarer
Anna

trevligt allt låter:) men du e lite för långt borta tycker jag...:(

2009-09-08 @ 21:02:07
URL: http://maskott.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0