En vanlig dag

Tänkte berätta ungefär hur en vanlig dag ser ut. Jag måste åka till jobbet ungefär 1,5 timma innan jag börjar för att bussen tar ungefär en halvtimme och sen ska jag gå till mitt skåp på ImagiNations (kostymeriet). Jag byter om och sedan får jag gå 10 minuter till butiken, både backstage och i parken. I butiken lämnar jag min väska i mitt skåp (med världens jobbigaste lås! påminner om ett kassaskåp! snurra framåt, bakåt och förbi siffror du redan ställt in och sen direkt till sista siffran, tryck och fortsätt snurra och öppna...). Sedan måste jag stämpla in, exakt på den tiden som står på schemat, inte en minut senare eller tidigare. 

Varje dag inleds md briefing, där de berättar hur dagens öppettider ser ut, om det händer nåt speciellt, hur mycket folk som väntas i parken och hur gårdagens siffror såg ut för butiken. Efter briefingen får vi vår kassa som vi måste räkna och signera. När det är gjort tar den som är duty med oss till vår kassa (man får inte gå själv om butiken är öppen). Sedan står man i kassan 1-2 timmar, lite beroende på vilken kassa man står i, och efter den tiden roterar man till en ny kassa eller till floor (som innebär att man fyller på varor och svarar på frågor från gäster). Jag kan egentligen bara ta betalt av kunderna och om jag råkar göra fel eller en kund vill byta en vara måste jag ringa efter duty som har en högre ställning en mig och kan göra saker jag inte får. Över duty finns teamleaders och så har vi en manager med. 

Vi har en timmas lunch varje dag (exakt en timme, varken mer eller mindre) och jag brukar äta i matsalen på Main Street för den ligger närmast. Det är helt okej mat, det finns alltid flera rätter att välja på och man kan ta så mycket tillbehör man vill. Priserna ligger på 1-4€ så det är väldigt bra också. 

Eftermiddagen fortsätter med att jag står i kassan. Andligen står jag i butiken, precis utanför eller i vår lilla varukärra. Står man ute får man alltid en massa frågor om var finns toaletterna, vart ligger den och den restaurangen, har ni några kartor osv osv. Dessutom får man sälja ballonger, det är både kul och skrämmande. Det gäller att knyta fast snöret ordentligt på ballongen så den inte kan lossna. I butiken säljer vi också biljetter till ansiktsmålning. Det är också roligt att sälja och ansiktsmålningarna är så sjukt fina, som konstverk nästan. Ungefär en timme innan jag slutar är det dags för rast och räkning av min kassa. Jag har en 15 minuters rast som oftast tas i slutet av dagen. Att räkna kassan är alltid ett äventyr. Jag räknar och om det inte är jämt så kontrollräknar någon. Sedan finns det en uppsjö med papper som signeras, lappar som ska häftas fast och olika kuvert som allt ska stoppas i. Jag börjar äntligen känna mig ganska säker på den proceduren. 

Jag måste sedan stämpla ut rätt tid och promenera tillbaka till mitt skåp på Imaginations och byta om. Jag får i alla fall betalt för att promenera fram och tillbaka till butiken även om det ligget utanför mina stämplingstider. Så det är ju något i alla fall. Från det att jag slutar brukar det ta mellan 45 minuter till 1,5 timma till att ta mig hem igen (beror på dag, bussarna stämmer väldigt sällan med jobbtiderna). Det var väl ungefär en vanlig dag... 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0