Skolan

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om skolan. Vi går i skolan från måndag till torsdag och så är vi lediga fredag och hela helgen. Det är riktigt skönt, då kan man göra en massa roliga saker. Vår lärare verkar riktigt trevlig men jag tror nog att vi kan få jobba en del.

 

På måndagar har vi grammatik. Då går hon igenom en olika grammatikgrejer och så får vi göra övningar. Sist gick vi igenom verb i nutid. Det var intressant för hon hade en helt annan indelning av verben än vad vi lärt oss i skolan.

 

På tisdagar har vi fonetik. Då ska vi lära oss hur olika ljud uttalas och varför det är så. I tisdags satt vi och ljudade konsonanter i en timme. Det var intressant, mycket svårare än man kan tro.

 

På onsdagar har vi litteratur. Den kursen börjar först nästa vecka. Men det ska bli spännande att se hur den kursen är.

 

På torsdagar har vi först samhälle och språk. Den kursen går egentligen ut på att vi ska lära oss massor om Frankrike och det är vi som ska hålla i lektionerna. Vi får bara ha stödord och ska prata cirka 10 minuter var vid två tillfällen under terminen. Jag valde att ta mina tillfällen ganska fort så kan man fokusera på annat längre fram.

 

På torsdagar har vi också muntlig språkfärdighet. Det går egentligen ut på att vi ska diskutera vissa ämnen i en timme i små grupper. Det känns både roligt och intressant.

 

Dessutom har vi fyra exkursioner under kursen där vi bland annat ska besöka Nice, Antibes, St Paul en Vence och åka upp i bergen på någon fest. Sen kommer vår svenska lärare hit två gånger också. Men det kommer nog att bli bra tror jag.

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0