En classe

Nu när vi har haft två hela veckor med skola börjar jag komma in i det. Inte pluggandet men själva lektionerna. Jag har hela tiden förstått allt de säger men nu börjar kunna fokusera på lite mer än bara att lyssna. Det är kul. Vi hade vår första lektion i litteratur i onsdags. Det var intressant. Vi ska läsa en massa böcker och hålla ett muntligt anförande. Det kan nog bli kul. Böckerna verkar ganska enkla så det är bra.

 

Annars har expression orale, alltså muntligt anförande, seglat upp som favoritklassen. Den går ut på att vi pratar med varandra i en timmes tid. Det är roligt. Igår lärde vi oss först en massa ord om hur man handlar och sedan delade klassen upp sig i försäljare och köpare och så sålde i vatten, solglasögon och böcker till varandra. Väldigt kravlöst och roligt. Kul att bara få prata utan krav på att det ska bli rätt.

 

Jobbigaste klassen är den om franska samhället. Jag ska hålla mitt första anförande nästa vecka och jag är redan lite skakis… inte riktigt men nästan. Jag är i alla fall nervös för hur jag ska kunna prata i 10 minuter. Men det ska nog gå. Jag ska prata om Antillerna.

 

Nästa vecka kommer Mikaëlle från Sverige så då ska vi ha förmiddagslektioner. Sedan ska vi också ha vår första exkursion, vilket blir spännande. Vi ska vara kvar här i Nice så det blir kul att se vad vi ska göra. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0