Storkar

Detta blir nog det sista inlägget, det kan kanske komma ett til,l vi får se. Så detta inlägg ska jag tillägna de superfina fåglarna. Vi har sett hur mycket storkar som helst, flygande, sittande på hustaken och spatserande i parker och på rastplaster.

Vin

En stor del av resan har trots allt bestått av vin så jag måste ägna ett eget inlägg åt detta. Vi har besökt 7 olika vinproducenter (dock så provade vi inte vin på alla). Mamma och pappa köpte ett antal vinflaskor, jag nöjde mig med två. En muscat från Wolfberger och en pinot blanc från Bestheim. Båda är osmakade köp så de ska bli kul när jag korkar upp dem :).

Första vinbonden vi besökte "pappas" vinbonde, Francois Baur. Där hade vi en inbokad provning tillsammans med ett annat svensk par och deras dotter (vi kände dem inte sen innan). Vi provade hela deras sortiment (11 stycken viner klockan halv tio på morgonen...) och det var jätteintressant. Man kunde verkligen känna skillnad på olika druvor och viner. Vi fick också prova ett rött kallt vin, tydligen ganska unikt för Alsace, det var ganska gott men kändes konstigt att dricka kallt rött vin.

När vi hade provat klart vinet fick vi åka ut i vingården och träffa vinbonden själv. Vi stod i en sydsluttning och lyssande på när han berättade om vinplantorna och odlingen. De odlade ekologiskt och allt gjordes för hand, de använde till och med hästar för att plöja mellan vinraderna...

På onsdagen besökte vi Louis Sipp i Ribeauvillé, Cave Vinicole Hunawihr i Hunawihr och Frederic Engel i Riquewihr.

Vin i södersluttning, där i backen görs det bästa vinet...

De sista tre bilderna komma alla från Hunawihr.

På fredagen inledde vi med Wolfberger i Eguisheim. Där kunde vi kika ned i vinkällaren genom en glasruta. Väldigt häftigt. Sedan besökte vi Rietsch i Mittelbergheim. De är kända för sina coola etiketter. Sedan passerade vi Bestheim på väg hem igen.

Wolfberger och Bestheim är jättestora kooperativ medan de övriga är små producenter. Wolfberger är störst tror jag, de har flera butiker och vi passerade ett stort komplex utanför Colmar flera gånger. I Eguisheim har de dessutom en stor vinkällare och en stor modern butik.

Wolfberger Eguisheim

Wolfberger Colmar

Rietsch

Bestheim

Och så avslutar vi detta inlägg med lite bilder på vinrader, vindruvor och vinklipppningsmaskiner...

Vad vore Alsace utan en rondell med vinrader i...

Maskin som klipper vinrankorna...

Route de vin d'alsace

Vinklasar dagen när vi kom

Vinklasarna när vi åkte, de hade blivit mycket större på en vecka...

Tarte flambée och små söta byar

Efter att vi besökt slotten letade vi oss ner till Turckheim. Där hamnde vi på en mysig fullsatt resturang och provade på tarte flambée. Det är som en tunn pizza och det var supergott.

Sedan åkte vi vidare och besökte två byar och käkade världens största glass.

Vinpress

Route de cinq châteaux

På fredagen, sista hela dagen i Alsace, började vi dagen med att leta oss upp i bergen via "Route de cinq châteaux" (de fem slottens väg). Vi har nämligen spanat på slotten ovanför Eguisheim hela veckan, så vi tänkte ge det en chans. Det bar i alla fall uppåt på små slingriga vägar och efter ett tag kom vi till en stor parkering. Där ifrån var det fem minuters promenad (uppför backen) till Les Trois-Châteaux de Haut-Eguisheim. Ganska häftigt att det legat tre slott precis bredvid varandra, Nu fanns det bara ruiner kvar av Wahlenbourg, Dagsbourg och Weckmund.

Till höger på kullen syns de tre uppstickande ruinerna...

Eguisheim sett från ruinerna

Sedan bar det av ännu längre upp i bergen på små slingriga vägar. Efter ett tag kom vi fram till en ny parkering. Vi ställde bilen och traskade upp för backen till Château de Hohlandsbourg. Det var väldigt fint och mycket större än vi trodde. Till skillnad från de tidigare slotten vi besökt (som var ett återuppbyggt slott (Haut-Koenigsbourg) och förfallna ruiner (Les Trois-Châteaux) så var detta en restaurerad ruin. Det var fantastisk utsikt och pågick ett tornerspel för barn på borggården.

Schwarzwald

På torsdagen åkte vi över till Tyskland. Vi började dagen i stora staden Freiburg. En härlig mix av gammalt och nytt. Vi besökte en marknad och gick och tittade lite i affärer.

Efter detta bar det av upp i Schwarzwald. Det var otroligt mäktigt och vackert. Vi såg dessutom några jättestora fåglar som vi tror var någon sorts örn.

En tur på landet

På onsdagen åkte vi en tur runt några små byar som ligger norr om Eguisheim och Colmar. Det blev besök hos tre olika vinproducenter och en väldigt god glass och en massa fina hus.

Först åkte vi till Ribeauvillé, den störta av städerna som vi besökte. Här tog vi en promenad, provade lite vin och käkade lunch.

Observera storken som står i gräset bakom den sittande mannen...

Sedan åkte vidare mot en tysk krigskyrkogård från andra världskriget. En efter en hemskt varm och svettig promenad uppför en kulle kom vi fram till en jättefin kyrkogård med fantastisk utsikt.

Efter den svettiga promenaden bar det av till en liten by som heter Hunawihr. Vi tittade på kyrkan innan vi besökte ett vinkooperativ.

Efter Hunawihr bar det av till Riquewihr. Vi åt glass och besökte en superhäftig julbutik. Tyvärr fick man inte ta några bilder där inne men de hade verkligen alla upptänkliga juldekorationer i alla möjliga färger och former.

Absolut bästa glassen. Mörk chokladglass som smakade som riktig lyxchoklad och jordgubbsglassen smakade som mosade jordgubbar. Blir inte bättre...

Strasbourg

På tisdagen åkte vi till Strasbourg. Det är den största staden i Alsace. Väl där var vi väldigt turistiska och besökte katedralen och tog en tur med stans turistbåtar. Det var så varmt att vi höll på att smälta bort. Dagen avslutas i ett svalt, luftkonditionerat varuhus med lite shopping.

Katedralen i Strasbourg

Båttur

Promenad runt Strasbourg

Strasbourg var verkligen en jättefin stad och det skulle vara jättekul att åka tillbaka någon gång!

Colmar

Vi tillbringade en eftermiddag inne i närmaste större staden, Colmar. En väldigt blandad stad med både morderna byggnader och gamla hus. Det var hemskt varmt och tillslut var vi så trötta att vi letade upp ett litet fik och åt glass.

Utanför en butik såg vi de mest fantastiska tvålar, vi fick till och med hjälpa ett franskt par att välja vilken som doftade bäst... vi höll inte med damen i fråga...

Eguisheim

Det blev många promenader in i byn. Massor med gamla fina hus och söta storkar att titta på och fotografera.

Vogeserna

Efter besöket på Château du Haut-Koeningsburg styrde vi bilen upp i Vogeserna. Det var mycket upp och mycket ner. Till sist kom vi fram till badorten Gerardmer. En liten stad vid en sjö där halva Alsace befolkning verkade befnna sig. Sedan åkte vi tillbaka ut ur bergen. Kom ner genom en jättefin dal (vallée de Munster).

Gerardmer, mer turistiskt får man leta efter, så illa att jag inte ens tagit kort på något mer än vattnet...

En liten (stor) bäck strax norr om Gerardmer

Vallée de Munster

Château de Haut-Koenigsburg

Eftersom allt är stängt på söndagar gäller det att hitta något som är öppet. För vår del blev det en tur till slottet Haut-Koenigsburg. Det är ett medeltida slott som i slutet av 1800-talet nästan bara ruiner. Sedan dess har det renoverats och återuppbyggts för att se ut som det gjorde på medeltiden.

Utsikt över Vogeserna

Rhen

Målet för vår resa var lilla Eguisheim i Alsace i Frankrike. Alsace är ena sidan av en dal som delas av floden Rhen. På andra sidan ligger Tyskland. Dalen omges på den franska sidan av bergskedjan Vogeserna och på den tyska sidan av Schwarzwald. Skälet till att det blev Alsace var att min käre far fick en vinrad i födelsedagspresent förra året och självklar var vi tvungna att åka dit och besöka.

Heidelberg

Andra natten stannde vi i Dossenheim och blev rekommenderade på hotellet att ta spårvagnen över till grannstaden Heidelberg. Sagt och gjort, vi tog en tur för att äta middag. Heidelberg var en av de finaste städerna jag varit i samtidigt som det kändes välidgt modernt och fanns massor med butiker och resturanger.

Slottet i Heidelberg

Bergen-Belsen

På vår väg ner genom Tyskland stannade vi till vid POW och koncentrationslägret Bergen-Belsen. Det finns idag inget kvar av lägret men vi gick en tur runt markerna (där det finns massgravar) och besökte muséet. Det var väldigt intressant men samtidigt väldigt hemskt.

Den fridfulla stämmning förstördes dock i min mening av att det ligger en NATO-bas några kilometer bort och
vi kunde höra dem öva under hela tiden vi gick runt i parken...

Hare

När vi kom hem från Rossö hade en liten hare bosatt sig på gräsmattan. Kunde inte låta bli att testa zoom/teleobjektibet på detta söta djur. Den tar riktigt bra bilder tycker jag...

Rossö

Vi åkte en tur ut till Rossö och hälsade på moster med familj söndag och måndag. Det var superhärligt att komma ut till kusten igen trots att det inte var så himla fint väder. Det blev många fina promenader och god mat...