Torsdag/Fredag

Igår var jag på en föreläsning med studieverkstaden på universitet. Föreläsningen hette "Att skriva rapporter och uppsatser" och var jättebra. Läraren var väldigt entusiastisk men också väldigt kunnig och insatt. Hon sa en väldigt klok sak om vad studieverkstan gör. Och det är att se till att studenterna kan ha ett liv utanför studierna. Så jag jobbar hårt på det :P. Idag har vi varit på en föreläsning om Afrika demokratiska utveckling och nu ikväll var Gunilla här. Hon och Tove lagade jättegod paj och sedan tittade vi på tv.

Jag tror att det är viktigt att inte plugga hela tiden, det är inte bra för hälsan. Det är viktigt att kunna slappna av lite och vila hjärnan. Vår lärare berättade också om en studie som gjorts vid Harward Medical School. Studien handlade om hur repetitioner underlättar inlärningen. Det de delade upp studenter i två grupper och de fick veta att de skulle göra en uppgift och sedan vänta ett tag och göra om uppgiften. Då skulle de se om det var skillnad mellan grupperna. Grupp 1 och 2 fick komma klockan 8 på morgonen och göra uppgiften. Sedan fick grupp 1 komma tillbaka klockan 16.00 på eftermiddagen (de fick ett "have a nice day"). Grupp 2 fick komma tillbaka nästa morgon klockan 8 (de fick höra ett "sleep on it"). Och gissa vad? Skillnaden mellan grupperna var enorm. Grupp 1 gjorde 2% bättre andra gången medan grupp 2 gjorde 20%  bättre andra gången. Bara för att de sov på saken.

Jag ska då alltid se till att sova ordentligt och speciellt när jag ska få något att fastna i huvudet.


En helt random bild från Ile de Lerins förra året. Vill tillbaka, i alla fall någonstans varmt och skönt där jag slipper tänka på min rapport.



Kommentarer
Karin

Oj att det kunde vara så stor skillnad mellan resultaten.

2011-10-03 @ 18:48:14
URL: http://izzykandy.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0