Relaxing

Nu ska jag bara slappa hela helgen. Eller lite plugg kommer det att bli har inget val. Men allt känns väldigt bra och det känns skönt att inte vara i Sollet just nu. Skönt att komma hem och komma ner på jorden lite :). Jag får lite distans till saker när jag kommer bort. Det känns redan som jag varit hemma en evighet men det är bara åtta timmar. Tåget var försenat igen (surprise, surprise) men jag hann med mitt tåg hit i alla fall så det  var tur. Det var skönt att åka via Sundsvall tycker jag. Det ska jag bog göra igen. Nu blir det mys med familjen hela kvällen.

Lång, kort eller långt bort?

Lång dag eller kort dag, jag vet inte hur den ska beskrivas, den var kång men gick fort och kändes alltså kort. Nu ska jag snart åka hem igen. Ska bli skönt att komma bort lite från den här kylan, -25, och snön, snöade kanske 3 dm i förrgår och igår. Det blir en del plugg hemma ändå, för jag måste. Så är det bara. Jag gillar inte det här grupparbete. Eller jag gillar min grupp men inte uppgiften. Det är väl bara att härda ut egentligen. Jag har ju inget val. Men det är skönt att kunna jobba hemma också. Hoppas jag. Det återstår att se. Nu ska jag snart äta middag och sedan packa ihop det sista innan jag drar till bussen :).

Platt fall

Jaha efter det förra inlägget vad hände då? Ja inget av vikt, jag pratade med mamma (alltid trevligt förstås) och sedan gick jag till Sandra. Vi fastnade framför Robinson och I en annan del av Köping  (?). Sedan var jag tvungen att gå för jag hade så mycket att göra. Nu typ 5 minuter senare har jag skrivit ut biljetten och vägbeskrivningen. Och nu då? Jag som hade så mycket att göra. Not uppenbarligen. Jaja jag skulle kunna börja packa. Eller inte. Kanske ska gå och sova så kan jag packa imorgon på morgonen. Grejen är den att jag behöver alla sakerna (nästan) i skolan under dagen. Eller ja delvis det men jag har dessutom ingen aning om vad jag ska packa. Mer än lite träningskläder... :)

God natt i alla fall :)

Det blåser iskalla vindar...

Sanna mina ord om vi inte höll på att frysa ihjäl idag när vi gick till och från skolan. Kanske inte riktigt men det var kallt. Nu är det -15 och det är riktigt blåsigt. Speciellt bron var inte att leka med. Dessutom blåste dte rakt ingenom mina vantar och det var inte utan att jag undrade var mina extra innervantar var. Men men det var till att uthärda och lite härdade efter fältveckan är vi allt. Idag har det varit en ganska bra dag; jag har avbställt lycknisböckerna och beställt nya från bokus, beställt nästa kurs böcker från Bokus (litar inte ett dyft på Lycknis hur billigt det än är), vart i skolan, läst ut Sachsboken :), städat köket, hallen och mitt rum, skruvat upp min tavellist på väggen i köket... det var det jag kommer ihåg att jag har gjort och sedan kan det finnas saker som jag  har glömt. Haha. Nu ska jag i alla fall skriva ut tågbiljetten till imorgon så att jag kommer hem :).

Irritation

Ja den har varit ganska påtaglig under dagen när vi försökt ringa till Lycknis under 3 timmar utan att komma fram. Till slut hade de gått hem för dagen. Nu måste jag istället maila och avbeställa mina böcker. Jag vill inte. Det är så jäkla segt det här. En bok ska Elin i alla fall köpa i Umeå och skicka till mig och den andra ska jag beställa ikväll. Ska också beställa kurslitteraruren till nästa kurs samt boka en tågbiljett tillbaka hit nästa veckan. Sedan ska jag och Sandra och kanske Sabine se på Ice Age 3 om en halvtimme. Den filmen är underbar. Tur att vi börjar klockan ett imorgon. Förresten jag har 40 sidor to go i Sachs. Kämpa Sofia :) Nu måste jag väg, aldrig någon rast och ro ;)

Charlie Mike Four (Alpha)

Här det äntligen, det efterlängatde fältveckeinlägget. Dock är det extremt nerkortat och längre versioner finns och kan berättas öga mot öga för dem som vill. Jag har min renskrivna dagbok här på datorn som är hela 20 sidor lång i nuläget och då är det bara mina upplevelser och jag kommer på nya saker hela tiden, den här är 3 sidor i Word kan tilläggas. Några korta förklaringar: jag var i grupp Alpha och om någon annan ville ha konatkt med oss över radion ropade de Charlie Mike Four (skrivs egentligen CH4 där C står för Criseland och M för MSB). I slutet av redogörelsen finns radiokommandot Over and Out. Det existerar egentligen inte på riktigt eftersom det skulle vara dubbla budskap men alla i hela teamet sa fel hela veckan så det är vår grej nu. Hoppas att ni kommer ha en trevlig läsning.

Torsdag 7 januari 2010
Det blev en tidig för att hinna med bussen klockan åtta från busstationen. Kallt var det också, vår termometer stod på -30grader. Huu, inte att leka med. När vi var på Sandö hade vi en kort genomgång och så berättade Erika att vi inte skulle kunna bygga camp eller sova i tält idag för det var för kallt. Efter att vi hämtat all personlig utrustning och en kort tur upp till Högberget bar det av hem igen. Vår bil gick förövrigt typ sönder så skjutdörren gick inte att stänga och det drog kallt (-30 grader som sagt var) hela vägen hem (4 mil).

Fredag 8 januari 2010

Ännu en tidig morgon dock inte lika tidig som måndagen. Vi var på campet klockan nio i alla fall och trots att det var -30 grader nu med började två grupper (vi (Alpha) och Bravo) att bygga tält medan de andra hade lektion. Det var inte så svårt att bygga tält men ganska tungt. Efter lunch bytte vi så att då hade vi lektioner (en om kyla och en om karta och kompass). Efter middagen hjälpte vi de andra att bygga klart mattältet och Charlies och Delta sovtält. Vårt tält och Bravos tält var nu ganska varma efter att vi hade satt in byggfläktar. Det vände snart och fläktarna blåste bara kall luft hur vi än gjorde. Dessutom gick sjukhusfläktarna vi tänkte använda också sönder. Alla sovtälten var iskalla. Klockan tio hade vi ett möte där det beslutades att vi fick sova i lektionssalen (inte för att det speciellt varmt där heller men i alla fall varmare än ute).

Lördag 9 januari 2010
Ännu en tidig morgon eftersom vi fick servera frukosten. Efter frukost hade vi lektioner i akut sjukvård (CABCDE och hur vi ska lägga olika förband). Mycket intressant J. Lunchen åts i det iskalla mattältet och efter lunch fixade vi i ordning mattältet samt satte in kaminer i alla sovtält för att få upp värmen. Dessutom hade vi en brandövning där vi släckte med pulversläckare och brandfiltar. Innan middagen var jag på ett gruppledarmöte i Smeden och efter middagen satte vi upp stabstälten och duschtältet. Alpha och Charlie tog duschen och de andra grupperna staben. Nu är i alla fall alla tält uppsatta och vi ska sova ute i natt, vårt tält var för övrigt som en bastu.

Söndag 10 januari 2010

Frukosten serverades klockan sju och efter det hade vi lektioner i olika lyfttekniker (tungt) så att vi ska kunna bära våra sårade kompisar i säkerhet i en stridssituation. Det höll vi på med ända fram till lunch och det var tungt vill jag lova. Efter lunch hade vi lektioner i stab och ledning samt GPS. Efter en stund fick vi gå ut på campet och ta ut en massa koordinater.  Klockan sju på kvällen var det ett möte som startade hela scenariot. Vi ska vara stab fram till tisdag morgon klockan åtta. Det var alltså vi som skulle starta upp allt. J Allt var lugnt till klockan elva när en stor smäll och skottlossning hörs. Det är svenska försvaret som anländer. De hade med sig tre skadade som skapade en del kaos och allt var allmänt rörigt. Vid ett var det lugnt och jag och Elin tillbringade natten med att skriva en rapport om kvällens händelser. Militären ska dela camp med oss i några dagar och vara en del av vår övning precis som vi är en del av deras. Staben var för övrigt förlagd till vårt tält hela natten för först fanns det varken värme eller ljus i stabstältet och när det fanns omvandlades den till sjukstuga för militärerna.

Måndag 11 januari 2010

Den här morgonen flyttade vi in staben i det riktiga stabstältet och sedan ägnade vi in princip hela förmiddagen åt att försöka organisera upp staben. Det var ganska svårt och det hände egentligen ingenting. Efter lunch fick halva gruppen gå på lektion där vi lärde oss spjäla ben och efter det fick resten av gruppen gå på lektion. På kvällen hände en incident med några ur vårt camp som hamnade i sjukhustältet hos militären på grund av ett slagsmål. Då var det lite stressigt en stund och sedan var det lite stressigt under kvällen när vi fick tillgång till mailen och blev tvungna att börja hantera lite olika saker. Men inget allvarligt hände förrän hela gänget utom nattjänsten skulle gå och lägga oss vid elvatiden. Då upptäcks ett enormt rökmoln i vårt tält som får evakueras illa kvick och sedan vädras ur resten av natten. Kaminen alltså, vi fick sova i köket hela natten (mycket kallt trots värmefläkt).

Tisdag 12 januari 2010
Efter tre timmars sömn var det upp igen men nu lämnade vi över staben i Deltas händer och gick för att fixa vår igen sotade kamin. När vi monterat ner, sotat, testat ute, monterat ihop och startat den igen i tältet går det fem minuter sedan börjar den ryka in igen. Ny evakuering och utvädring. Det var lite smått irriterande just då men nu är det ganska kul faktiskt J. Resten av dagen var jag indragen i en ägande rättsfråga om vem som ägde marken som campet står på. Tog verkligen hela dagen. På kvällen tvättade jag, Sandra och Sofie håret. Det var kallt men väldigt skönt.

Onsdag 13 januari 2010
Jag hade hand om frukosten så det blev till at gå upp halv sju. Militären åkte i alla fall klockan nio på morgonen och då tog min grupp (Rek 1 idag) över vakten vid grinden. Jag stod där mellan 12 och 14 och det hände massor av saker hela tiden och det var stressande, svårt men jättekul och lärorikt. Bland annat kom landägare med polis, en tjej blev misshandlad, pressen var där, Sida kom dit plus en massa mer saker. Efter det skrev jag och Tove ett pressmeddelande och sedan kom det två skadade UNICEF anställda till lägret, de hade varit i en bilolycka som en av våra bilar passerat. Så då tog vi hand om dem och spjälade ben och gjorde CABCDE. Det var kul att använda det som vi hade lärt oss på lektioner i praktiken. Sedan var det lugnt fram till dess att jag hade nästa vaktpass mellan klockan ”midnatt” och två. Det var ganska segt att stå där men det är alltid kul att i alla fall få rapportera i radion varje halvtimme. ”Charlie Mike Two, this is Charlie Mike three, over” ”Charlie Mike Three, this is Charlie Mike Two, over” ”Everything is calm at the gate, over” ”Over and out”

Torsdag 14 januari 2010 och fredag 15 januari 2010
Sista dagen. På förmiddagen gjorde vi ett Rek till brandplattan och fotade lite men annars var det extremt lugnt. Vi lunch blev några ur vår grupp kidnappade medan de var ute och rekade och de var borta i en timme. Läget håller på och eskalerar och det har varit en del flyktingar vid gaten. Efter lunch blir campet stormat av flyktingar men det skötte vi bra. Vi samlade upp dem, delade upp dem och såg till att de blev körda till en buss som skulle ta dem till ett flyktingläger J. Efter det var det bara en lång väntan på Code Blue. Det kom vid halv sex men inte förrän klockan åtta efter ett möte fick vi börja riva campet. Det skulle ta sex timmar men då hade de inte räknat med att tältdukarna var fastfrusna under någon decimeter is. Det tog oss hela natten att hacka is, ta ner tälten, vika och vika om tältdukarna och inventera allt. Men klockan sju på morgon var vi klara med en och en halv timme till godo och då fick vi äta frukost i Smeden som belöning. Efter det var det dusch, lunch och utvärdering på Sandö. I väntan på utvärderingen satt alla och sov på soffor, stolar och golvet J. Väl hemma igen möttes vi av 08-orna som välkomnade oss tillbaka. Sedan var det hem för 15 timmars god sömn.

Over and out.

Jaaaa!!!

SAAB är sålt. Jag blir så glad. Det är verkligen ett jättebra besked och jag hoppas verkligen att allt ordnar sig nu. :)

Ops!

Fel av mig, inlägget kommer imorgon. Det är nästan klart men jag skulle kunna somna sittande vi köksbordet. Inte bra. Godnatt!

Ett sista krafttag

Efter ett desperat sug från igår är mina kakor änligen klara. Nu kommer jag att frossa under kvällen samtidigt som jag ska ta ett sista krafttag och skriva klart inlägget om fältveckan. Så senare ikväll kommer det. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Så mycket, så lite

Det är så mycket jag vill just nu, mer än jag klarar av. Jag måste lära mig prioritera. Eller det kan jag egentligen. Det som saknas är inspirationen. Inspirationen att fortsätta, att göra klart, inte bara lämna halvfärdigt. Det gör jag hela tiden. jag orkar inte göra klart. Jag har en massa saker på gång. Men inget jag har lust eller ork att slutföra. Det enda som jag vill göra klart är kakorna i kylen. De vill jag göra klart nu. Men det går inte. Det måste vänta till imorgon. Ibland är livet allt bra ironiskt. jag vill bara skratta åt det. Men jag orkar inte. Det är så lite som blir klart. Precis som med känslorna, antingen finns det för mycket eller så finns det för lite. Aldrig lagom. Lagom kanske inte är det man vill ha, men jag vill det nu. Jag är nära lagom. Lagom är att tycka att tillvaron här är helt okej. Jag är mycket nära nu. Jag måste hem en gång till först. För att vara säker. För att hitta lite verklighetsförankring. För mycket sorg, för lite lycka. Men snart. Lagom. :).

Telefonmänniska

Om jag kunde välja en egenskap, vilken som helst så skulle jag vilja vara en telefonmänniska. Jag har verkligen svårt för att prata i telefon och jag önskar att det inte var så. Det känns som om man är ganska avskuren om man inte kan prata i telefon. Det är lite jobbigt ibland men vad ska man göra åt det? Alla förslag mottages tacksamt ;). Suck. Nu är handlingsplanen i alla fall snart klar men vi har fortfarande inte fått all kurslitteratur (PANIK, nej men Lycknis får i alla fall ta och skärpa sig lite det har gått över två veckor). Nu ska jag i alla fall sova.

HAITI

Gör en insats för de drabbade på Haiti. Vi på IKK har startat en insamling för de drabbade på Haiti. Vi ska ge de insamlade pengarna till Läkare utan gränser och till Röda korset. Vill du hjälpa oss att hjälpa de drabbade. Gå då till http://www.krisochkonflikt.nu/index.php?content=book för att få reda på vilka bankuppgifter du ska använda och mer information om den här insamlingen. Senast nästa onsdag måste pengarna vara på plats annars kan det vara försent. Alla har någon liten summa som de kan avvara till de drabbade och alla pengar spelar roll.

I väntan

på att jag ska göra klart det långa inlägget om vår fältövning kommer de här båda bilderna. Den första är för att visa på vilket underbart väder som vi hade på fältveckan trots att det var hemskt kallt. Den andra är för att visa hur fruktansvärt trötta vi var igår när vi var på Sandö. Den bilden är tagen strax innan utvärderingen.

Code blue (evakuerad)

Tjo!

Jag är totalt utmattad. Jag har varit vaken 33h i sträck nu. Det har varit svinkallt. Det var minus 32 grader som minst. Minus 10-15 som varmast. I går var det minus 20 grader. Vi hade code blue. Evakuerad med andra ord. Mer info kommer när jag kan tänka klart om allt som har hänt. Men vi var BÄST! Vi ägde HÖGBERGET!

Ps. Ja, jag lever ;)

Another try

Då ska vi strax iväg för nästa försök. Hoppas att det går bättre denna gången men det är i alla fall i nuläget -30 på vår termometer. Men jag hoppas att det kommer att bli varmare under dagen så att vi kan sova där ute i natt. Jag sover nog hellre där än här, okej kanske inte om det är -30 men annars så. Det är fruktansvärt kallt i mitt rum det går inte att beskriva. Usch.

Jaha

Så var man hemma igen. -30 grader gjorde att det var alldeles för kallt att bygga camp och sovtält. Hade vi mot all förmodan och förmodligen den del köldskador lyckats bygga sovtälten hade vi aldrig fått dem varma nog att kunna sova i. Så övningsledningen beslutade att vi skulle sova hemma inatt och göra ett nytt försök imorgon. Idag har vi bara hämtat ut en del personlig utrustning, hämtat bilarna och tagit mot "campet" på högberget. Imorgon är det förhoppningsvis varmare så att vi kan sätta upp sovtälten och börja värma upp dem så att vi ska kunna sova i dem nästa natt. Temperaturen ska sjunka till -15 imorgon är utlovat så förhoppningsvis blir det bättre då. :) Nu ska jag bara slappa lite och njuta av att kunna vara inne i värmen. :)

Till mamma o pappa

Det här inlägget är till mina föräldrar. Jag har världen underbarste föräldrar som alltid ställer upp för mig och som alltid finns där när jag behöver dem. Jag saknar er oerhört mycket och jag älskar ännu mer. Jag önskar att ni fanns lite närmare så att vi kunde ses oftare. Men det går inte. Jag klarar mig, det vet jag och jag vet att de tror på mig och det betyder allt. Nu måste jag packa det sista innan fältveckan så uppdateringen kommer att bli kass för jag har inte fattat mmsbloggning.

Avtrubbad

Det är så det känns lite grann. Som om att inget egentligen spelar någon roll. Som att jag ligger steget efter. Avtrubbad. Väcktes när Anna kom för att äta frukost med Tove imorse, visserligen bara 5 minuter innan klockan ringde men jag var helt groggy. Har slängt ut allt jag ska ha med på golvet och det ser både lite och mycket ut. Och det är nog den enda känslan som är riktigt närvarande. En känsla av rädsla för att frysa. Jag är faktiskt rädd för att förfrysa något. Jag kan inte förnaka det. Fast kanske är det bra för då är jag kanske hela tiden medveten om kylan och sätter i längden på mig en massa kläder. Det är det som jag hoppas på. jag och Sandra ska göra ett test snart och gå ner till stan i kläderna som vi ska ha under fältveckan. Fryser vi inte så är det bara att köra. Fryser vi, ja då blir det till att packa en massa mer kläder (som vi egentligen inte har). Haha. Men i alla fall så känns det konstigt tomt inom mig. Egentligen vet jag att jag känt så här varje gång jag har kommit tillbaka men även en del gånger när jag har åkt hem. Kanske beror det på att mitt undermedvetna tycker att det är bättre att det är tomt än att jag är väldigt ledsen. Men tårarna kommer ju ändå i alla fall, alltid. Nu ska jag försöka att pigga upp mig själv lite och hoppas att det blir lite varmare i mitt rum snart för det är riktigt kallt tycker jag.

Hem men aldrig hemma

Sitter på min säng, som är håradre än jag minns den och installerar Voddler. Allt för att inte tänka, allt för att inte känna. Jag är trött och alldeles tom inuti. Är lite ledsen men inte riktigt men absolut inte glad. Det känns som om jag svävar någonstans mittimellan. Jag har åkt hem men det känns inte som hemma. Hemma är hos m, p och Anna. Inte här. Kanske kommer det att kännas som hemma senare men inte nu. Jag har bröjat packa upp och tänkte packa klart sedan så att jag får det gjort. Imorgon blir det till att packa igen, men då får det bli alla tjocka kläder som jag har och lite till. :) Väskorna hit vägde ton men nu är allt här i alla fall (allt utom glaskannan). Imorgon ska jag som sagt packa, handla lite godis och sånt som ska med ut och så ska jag försöka börja gå in skorna. Jag vet att jag är sent ute men vad ska jag göra? ;) Ute är det i alla fall -23 grader så det är inte så kul. :( Nu ska jag packa upp och sedan ta det lungt. Just det imorgon ska jag köpa pappersnäsdukar, får inte glömma, får inte glömma. :)

2009/2010

Ett år har gått och det kommer att komma ett inlägg om hur det här året har varit för jag vet att i alla fall mamma vill veta vad jag tycker men jag kunde inte sätta ord på det hemma, det blev lite för jobbigt. Men inför det här året, 2010 så har jag ett mål i alla fall eller egentligen har jag två (ett måste och som jag ska kämpa mot). Mitt måste kommer att bli bara mitt för trots allt är jag rädd för att misslyckas. Det jag ska kämpa mot är att lära mig prioritera det som är viktigt. Det som verkligen betyder något. Att lära ta vara på de stunder som bertyder något men framför allt lära mig slappna av och bli mindre stressad. Vi får se i slutet av året hur det gick. ;)

Sushi och sparkåkning

Det har varit en mysig dag här i Gävle. Kul att träffa Jessica och Jerker igen. Nu är det bara fem veckor kvar tills bebisen kommer. Det ska bli så kul att få en kusin till :). Idag har vi i alla fall ätit sushi (gott faktiskt :)) och nu ikväll har vi varit ute och åkt spark. Det var jättekul att glida fram på snön. En mysig känsla, som för en liten stund vara fri från alla bekymmer. Önskar att jag kunde ha den känslan oftare. jag får kanske komma hit oftare för här kan jag slappna av nästan mer än hemma och här så är jag långt borta från alla problem. Det är en skön känsla. Vill ha den alltid. Nu ska jag snart sova...

Time passing by

Tiden går så fort, den bara försvinner. Nu är det 2010. Vad hände egentligen med 2009? Trots allt som hände försvann året ofattbart snabbt och jag vet inte om det ska ses som bra eller dåligt. De sista två dagarna av 2009 var toppen då de spenderades i Göteborg med Annie, Daniel och Jessica. Det blev en massa shopping, mys, fest och espresso house kaffe (tur att det inte finns i Sollet i alla fall ;)). Nu ska vi i alla fall åka till Gävle imorgon om det slutar snöa och sedan blir det hem till lägenheten på onsdag. Nu måste jag packa klart. Det är mycket mixade känslor och jag vet inte vad jag ska känna eller göra riktigt. :(