Ny kurs

Idag började den nya kursen och det känns ganska bra. Ingvar har tagit bort powerpointen men ersatt med en näst intill oläslig handstil Jag antar (läs hoppas) att jag vänjer mig ;) annars kan det bli intressant. Vi fick börja lite med grupparbetet om rätfärdiga krig, det ska bli mycket intressant. Vi ska alltså analysera Aftghanistan utifrån Jus in bello (kriterier för hur man ska föra krig) och Jus ad bellum (kriterier för att få starta ett krig... inte säker exakt men något i den stilen). Det ska bli mcket intressant att se hur rätt det var USA att gå in i Afghanistan och hur kriget där har bedrivits. Har krigslagarna följts måntro. Sedan fick vi gruppindelningen till elevföreläsningarna. Jag ska vara med Ida och Viktor. Jag tror att det kan bli väldigt spännande. Det ska bli väldigt kul att läsa om att rättfärdiga krig och förintelsen och lite så. Nej, nu ska jag ta och slappa lite innan det är dags att sova lite.



Kommentarer
Annie

haha finns det regler i krig? Tänka sig...

2010-02-25 @ 20:39:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0