En liten lektion

Eftersom jag tydligen har oallmännbildade vänner, ta inte illa upp ;) jag visste inte heller detta innan kursen startade så jag tänkte att jag skulle berätta lite om folkrätten och krigslagarna. Folkrätten är en del av den den internationella rätten och behandlar förhållandet mellan stater, men även organisationer och till medborgare. Folkrätten behandlar en mängd områden så som MR, krig och fred, kollektiv säkerhet, samverkan kring terrorism, internationella tvister, immunitet för diplomater, luftrummet, miljörätt, världshaven, rymden, ekonomiska sanktioner och traktater (juridiken). Traktaterna är deklarationer och konventioner som bland annat innehåller FN-stadgarna, krigets lagar, domstolarna och MR-konventionerna.

Det råder ett absolut våldsförbud i hela världen men det finns lägen då ett krig är rättfärdigt och däröfr finns det krigslagar som reglerar detta. Det som reglerar krig kan sägas bestå av tre delar: Jus ad Bellum, Jus in Bello och Jus post Bellum.

Jus ad Bellum är alltså kriterier för när man får kriga och den består av:

Rätt orsak - självförsvar eller beslut av FNs säkerhetsråd.
Rätt auktoritet (vem får kriga) - Stater och FNs säkerhetsråd
Rätt intention - Återskapa ordning och fred, välgrundat hopp om seger, våld är sista utvägen och angripare kan straffas.

Jus in Bello är kriterier för hur krig får bedrivas och består av 3 principer:

Principen om nödvändighet - hänger ihop med Jus ad Bellum
Principen om proportionalitet - inte mer våld än vad som krävs
Principen om civilas immunitet - civila får inte attackeras

När det gäller civilas immunitet finns det något som kallas dubbeleffekten, dvs det finns omständigheter där civila kan skadas och det är acceptabelt. Dessa är om kriget är rättfärdigt, den militära förstörelsen är större än den civila, intentionen är god dvs civila dör av misstag och den goda effekten uppväger den onda.

Jus post Bellum handlar om att länder har ett ansvar att bygga upp nationen de ockuperat, invaderat efter att kriget är avslutat så att en hållbar, långsiktig fred skapas.

Hihi hoppas att ni lärde er något, det gjorde i alla fall jag och nu kan jag det ännu bättre.



Kommentarer
Annie

Eftersom jag var den enda som kommenterade det första inlägget om krigslagarna har jag bestämt mig för att visst ta illa upp! :C haha. Det var väldigt intressant att läsa om! Synd bara att det är lite annorlunda i praktiken... ^^ Förresten! (och nu visar jag väl återigen min 'oallmänbildninghet' men men :P) Fick veta igår att sveriges största inkomstkälla är att illegalt exportera vapen till andra länder!! Måste säga att jag blev grymt besviken och har omvärderat min syn på detta till ytan fantastiska land.

2010-02-26 @ 19:26:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0