Krig


Jag vet att man ser det man är intresserad av och eftersom jag är helt insnöad på Afghanistan nu för tiden så följer jag med spänning den stora offensiven som Pakistan inlett mot talibanerna i landet. Det är verkligen intressant hur olika länder kan påverka varandra så mycket. De flesta talibanerna i Afghanistan kommer från Pakistan vilket är skälet till mitt intresse. Jag är kluven till vad jag ska tycka om det här. Jag är mot krig i största allmännhet och tycker att man kan lösa konflikter på fredliga sätt. Men talibaner är en historia för sig och efter vad jag har förstått kommer det inte att gå att förhandla med dem. I och för sig så vet jag inte om väst är intresserade av det heller. Jag tycker nog att det är bra att Pakistan försöker "få bort" talibanerna. Mardrömsscenariot är ju trots allt att talibanerna ska få tag på Pakistans kärnvapen eller något av deras vapenplutonium. Men man kan ju trots allt spekulera i vad som händer om Pakistanska armén inte lyckas med det som de har tagit sig för, att få kontroll och få bort talibanerna. Trots allt så kommer talibanerna kämpa till sista blodsdroppen och terrängen är till deras fördel. Jag hoppas också att allt detta kommer att ske med så små skador på civilbefolkningen som möljligt men det är nästan att begära för mycket. Det är alltid de civila som drabbas hårdast i krig och det går inte att undvika hur hemskt det än är. En värld utan krig vore onekligen en bättre värld men man kan ju fråga sig om vi någonsin kommer att nå dit. Förhoppningsvis kan vi göra skillnad om några år när vi ska ut ich arbeta för en fredligare värld. Tills dess kan jag bara fortsätta följa det som sker på nyheterna och hoppas att allt löser sig på bästa sätt.

Puss Sofia

Ps. På tal om krig så låg det 13 döda bananflugor i min blandning imorse, så det var bra jobbat i alla fall. ;)



Kommentarer
Anna

oo 13bananflugor:) riktigt bra ju:D

2009-10-18 @ 20:13:39
URL: http://maskott.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0