Hade jag


Hade jag haft facebook hade jag startat en grupp som skulle hetat "alla vi som hatar sj o tågförseningar". Helt seriöst. Jag känner verkligen så just nu. Det som skulle varit en enkel resa, Viktor och Mattias (tack!) körde oss till Långsele och sedan natttåg till Göteborg och sedan lokaltåg hem. Mormor och morfar skulle hämta på stationen och vi skulle mysa lite. Blev det så? Som de första delarna i inlägget tyder på: NEJ. När vi kommer till långsele skulle tåget gå 00.02 men var fösenat till 01.00. Var ganska trevliht eftersom man hade sällskap men jag ville bara hem. Väl på tåget var dte några idioter i min kupé så någon sov på min plats och alla platser var inte utbäddade. Så jag fick sova i en annan kupé, blev i och för sig en uppgradering och jag var själv i kupén men den var svinkall.

Klockan 5 på morgonen fortsätter problemen när vi stoppar utanför Bollnäs på grund av ett annat tåg har kört av ledningarna. Timmarna tickar på, först ska det gå klockan nio sedan klockan elva. Vi fick i alla fall gratis te och yoghurt. Klockan 11 betsäms det att nej det här går inte vi får evakuera tåget. Klockan 12 lyckas vi pressa oss på en direktbuss till Stockholm. Bokstavligt talat pressa det var slagsmål om att komma med så fort som möjligt. På bussen stensomande vi direkt. Jag sov till Gävle (1,5h) och sedan tog det ytterligare 2,5h till Stockholm.

Väl i Stockholm är det totalt kaos. Totalt KAOS. Det är folk överallt och vi köar i ca en halvtimme innan vi lyckas skaffa nya biljetter. Jag hade en timme innan mitt tåg skulle gå. Dock så stod alla tåg söderut stilla på grund av en olycka och även alla tåg norrut stod stilla. Och infotavlan samt utropen funkade inte. Folk var arga, stressade och alla tåg försenade. Fannys tåg skulle gått 17.06 men hade inte gått när jag satte mig på mitt halv sju (då var det 25 minuter fösenat). Sitter för övrigt i första klass vilket jag tycker att jag förtjänar. Komer komma hem runt halv elva om allt går som planerat och då har jag varit på resande fot i 23 timmar. För att ta mig 80 mil. Det är helt sjukt. :(

Nu ska jag slappa och njuta lite av tågresan.



Kommentarer
Jessica

FY FAAN! Gud vad jobbigt, eller rent ut sagt för jävligt! Ja tacka vet jag allt annat utom kommunal trafik och tåg!!!! ÄLSKAR BIL ALLTSÅ!

2009-12-19 @ 01:50:45
URL: http://expectansy.blogg.se/
Annie

HADE DU HAFT FACEBOOK OCH STARTAT EN SÅDAN GRUPP HADE JAG LÄTT GÅTT MED I DEN!!! Hahahaha fyfaan den dagen åkte jag och karin till sthlm också för att komma till finland. 20 min innan vi var framme rapporterar de om ett signalfel + nån olycka längre fram så vi stannar och står stilla ett tag. Vi blir lite oroliga för vi har bara en timme på oss innan bussen som ska ta oss till båt-terminalen går men efter ett tag rullar vi igång så det verkar som om det ska gå bra ändå trots att det går väldigt långsamt. MEN då måste helt plötsligt pendeltåget som kör före oss på samma spår stanna pga fastfrusna bromsar (hallå eller?!) och vi måste stanna igen. Det tar ett bra tag innan de lyckas lokalisera problemet sen säger de i högtalarna att pendeltågets lokförare är ute och pillar bort isen från bromsarna vilket tar ett bra tag. Karin och jag inser plötsligt att vi omöjligt kommer hinna med bussen och vi har redan betalat för våran biljett!! Frågar personal om vi får ersättning för det är ju faktiskt inte vårat fel att de failar, men nej det får vi inte för den resan stod på en enskild biljett och inte på tågbiljetten så de kan inte betala ut det. Men tillslut kom vi fram och då var tåget 1h och en kvart försenat - inget jämfört med ditt, jag vet, men vi hade ju den jävla färjan att hinna med! Så vi får tips av en tant att ta tunnelbanan men först stressar vi in på pressbyrån och köper mackor för vi är så hungriga att vi nästan svimmar. Vi lyckas komma på en tunnelbana och vi går av vid slussen men sen måste vi gå typ två kilometer med våra rullväskor i snön och det är SVINkallt. Men som tur är hinner fram till terminalen 20min innan färjan går och vi lyckades få ersättning från viking line för bussresan och vi tjänade faktiskt 2kr på att ta tunnelbanan. Men jag fattar inte hur vi skulle göra om vi inte hunnit!

Det värsta med hela historien är att Karins mamma ringde SJ innan vi bokade biljetterna och frågade om det var säkert att vi skulle hinna med bussen för det blir typ alltid förseningar, och hon i luren bara: "Jaaa då det kommer gå såå bra, boka ni!" Fyfasen för stress. Hade vi missat färjan hade jag tagit livet av mig xD

Tur iaf att vi kom fram oskadda allihopa :P

kraaam

2009-12-22 @ 00:32:55
Annie

haha gud vad kul att vi nästan var på centralstation samtidigt förresten! vi kom in ca kl 18:45 :P Absolut förtjänade du första klass!!

2009-12-22 @ 00:41:43
Karin

Stackare!! Jag hade också lätt gått med i den gruppen! Fy fan för SJ alltså!

2009-12-22 @ 09:42:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0